Dans la même rubrique
Les pratiques collaboratives des PME françaises pour se développer à l’international
Thèse en Sciences de Gestion, soutenue le 26 novembre 2019.
Les PME font face à des barrières importantes pour se développer à l'international, en raison de leurs ressources limitées. La collaboration inter-entreprises offre des possibilités de mutualiser des ressources pour accroître le niveau d’internationalisation. Cette recherche doctorale s'intéresse aux relations souples, potentiellement informelles et de court terme, que les PME peuvent entretenir entre elles pour se développer à l’international. L'objectif est de mieux connaître les différentes formes collaboratives et d'évaluer leurs effets sur le niveau d'internationalisation des PME (part du chiffre d'affaires à l'international, nombre de marchés servis - pays et régions - et vitesse d'internationalisation). La théorie du réseau, l’approche par les ressources et le concept d’ambidextrie sont retenus comme fondements théoriques. L'analyse de la littérature montre une grande diversité de pratiques. L'enquête réalisée auprès d’un échantillon de 181 entreprises exportatrices françaises mobilise huit types de pratiques collaboratives relevant de l'exploration ou de l'exploitation. L'analyse des données, essentiellement par la méthode de la régression multiple, met en évidence l'effet positif de la collaboration sur l'internationalisation, principalement pour le nombre de marchés servis et la vitesse d'internationalisation. Les pratiques exploratoires ont un effet plus important que celles liées à l'exploitation. La filière à laquelle appartient une PME joue également un rôle. Nous contribuons à mieux connaître et définir le concept de pratiques collaboratives inter-entreprises à l’international ; nous évaluons les effets comparés de différentes pratiques collaboratives dans le contexte des PME françaises.
SMEs are faced with significant barriers in their attempt to expand internationally, particularly due to their limited resources. Inter-organisational collaboration offers the possibility to share ressources to increase the degree of internationalisation. This study focuses on flexible relationships, which can be informal and short-term, that companies can maintain between each other to support their internationalisation. The aim is to have a better understanding of the different forms that collaboration can take, and to evaluate their impact on the degree of internationalisation of SMEs (export intensity, geographic scope in terms of regions and countries, and speed of internationalisation). The network theory, the resource-based view, and the concept of ambidexterity are used as the theoretical framework. The literature review shows a wide range of practices. The survey based on a sample of 181 French exporting firms includes eight types of collaborative practices, either exploratory or exploitative. The analysis of the data, primarily based on the multiple regression method, highlights the positive effect of collaboration on internationalisation, particularly for the number of markets served and speed. Exploratory practices have a more positive effect than exploitative ones. The industry to which the firm belongs is important as well. We contribute to a better grasp and definition of the concept of interfirm collaborative practices for internationalisation, in the context of French SMEs.
SMEs are faced with significant barriers in their attempt to expand internationally, particularly due to their limited resources. Inter-organisational collaboration offers the possibility to share ressources to increase the degree of internationalisation. This study focuses on flexible relationships, which can be informal and short-term, that companies can maintain between each other to support their internationalisation. The aim is to have a better understanding of the different forms that collaboration can take, and to evaluate their impact on the degree of internationalisation of SMEs (export intensity, geographic scope in terms of regions and countries, and speed of internationalisation). The network theory, the resource-based view, and the concept of ambidexterity are used as the theoretical framework. The literature review shows a wide range of practices. The survey based on a sample of 181 French exporting firms includes eight types of collaborative practices, either exploratory or exploitative. The analysis of the data, primarily based on the multiple regression method, highlights the positive effect of collaboration on internationalisation, particularly for the number of markets served and speed. Exploratory practices have a more positive effect than exploitative ones. The industry to which the firm belongs is important as well. We contribute to a better grasp and definition of the concept of interfirm collaborative practices for internationalisation, in the context of French SMEs.
Mots-clés : PME, internationalisation, réseau d'affaires, pratiques collaboratives, ressources, ambidextrie
Keywords : SME, internationalisation, business network, collaborative practices, resources, ambidexterity
Directeur(trice) de thèse : Ulricke MAYRHOFER
Membres du jury :
- Mme MAYRHOFER Ulrike, Co-Directrice de thèse, Professeure des universités, Université Nice Sophia Antipolis,
- Mme Ana COLOVIC, Co-directrice de thèse, Professeure associée habilitée à diriger des recherches, NEOMA Business School, Paris,
- M Olivier MEIER, Professeur des universités, Université Paris-Est Créteil,
- M Pierre-Xavier MESCHI, Professeur des universités, Aix-Marseille Université, Aix en Provence,
- Mme Antonella ZUCCHELLA, Professeure, Université degli studi di Pavia, Italie,
- M Etienne VAUCHEZ, PDG, Export Entreprises Paris.
Président (e) du jury : Antonella ZUCCHELLA