Publications

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  • [hal-03475122] Intérêt de la théorie des organisations à haute fiabilité en Assistance Médicale à la Procréation (AMP)
    22 juillet 2024
    Objectif. – Les unités d’Assistance Médicale a` la Procréation (AMP) se soucient d’améliorer leurs taux de réussite en fécondation in vitro (FIV), et de re ́duire les taux d’abandon. Le sucés des FIV dépend du pronostic, des pratiques des personnels médical, paramédical et de biologie, et de l’implication du couple. Les évènements indésirables critiques sont rares, mais peuvent avoir des conséquences importantes sur les patients et les organisations. Plusieurs études indiquent que l’application des principes de fonctionnement des Organisations a` très Haute Fiabilité (OHF) a` certains secteurs de soins médicaux complexes permet de proposer des pratiques de management visant a` réduire les risques, mais aucune n’a traité spécifiquement des unités d’AMP. L’objectif de cette étude était d’appliquer les principes de fonctionnement des OHF aux unités d’AMP afin de mettre en évidence les situations critiques qui pourraient altérer la qualité de la prise en charge des patientes.Méthodes. – Deux études de cas exploratoires qualitatives, conduites sous forme d’observations ethnographiques dans 2 unités en secteur public (Antoine-Béclère, Clamart et CHU de Nantes), analysent les caractéristiques structurelles et fonctionnelles des centres en les comparant aux OHF, complétées par des entretiens spécifiques, basées sur le modèle d’OHF de Roberts et Rousseau (1989).Résultats. – La procédure de FIV comprend une succession d’étapes dont la réussite repose sur la coopération d’une chaîne d’acteurs médicaux de diverses spécialités, et avec les patientes qui doivent réaliser une partie du protocole en autonomie. Aux différents niveaux analysés, le rapprochement entre les caractéristiques de l’activité FIV des unités d’AMP et celles des OHF révèle les points critiques du processus de FIV et les différents facteurs internes et externes qui pourraient altérer la qualité de la prise en charge.Conclusion. – Les centres d’AMP font face a` une augmentation de leur activité dans un contexte budgétaire très réduit. L’augmentation de la charge de travail des personnels met en tension la transmission des informations, tend a` réduire le temps accordé pour la prise en charge relationnelle des patientes et des couples et de ́grade les conditions de travail des professionnels. Plusieurs pratiques de management sont proposées pour prévenir ces tensions.
  • [hal-03159498] First passage time density of an Ornstein-Uhlenbeck process with broken drift
    4 mars 2021
    We consider an Ornstein-Uhlenbeck process with different drift rates below and above zero. We derive an analytic expression for the density of the first time, where the process hits a given level. The passage time density is linked to the joint law of the process and its running supremum, and we also provide an analytic formula of the joint density / distribution function. Results from a numerical experiment reveal that our formulas allow to numerically evaluate the joint law and the density of the first passage time faster than a simulation based method.
  • [hal-02004907] Personalized advertisements with integration of names and photographs: An eye-tracking experiment
    22 août 2022
    This article examines the influence of a job recruitment advertisement personalized with a recipient's name and photograph on the visual attention to the advertisement, the attitudes toward the advertisement and, ultimately, job-pursuit intentions. Perceived ad intrusiveness and attitudinal persuasion knowledge may function as parallel mediators of visual attention and attitude toward the advertisement, with personal privacy concerns as a moderator of this relationship. In a between-subjects eye-tracking experiment, 72 participants view an advertisement on LinkedIn that is either personalized or not personalized. Although the participants fixate on the personalized advertisement more frequently and view it longer, they do not notice it faster or return to it more frequently. Furthermore, enhanced visual attention augments perceived intrusiveness, regardless of participants' levels of privacy concern, and decreases attitudinal persuasion knowledge for those who are less concerned about privacy.
  • [hal-01154922] Essai sur le problème du pouvoir dans les organisations : UNE APPROCHE NIETZSCHEENNE ET HEGELIENNE DU POUVOIR
    25 mai 2015
    Cet article interroge le phénomène du pouvoir organisationnel et plus précisément le pouvoir comme problème. Car avant de s'interroger sur le contenu du pouvoir dans les organisations et de son impact sur leur comportement, nous devons nous interroger sur le fait de l'existence du pouvoir, sur ce besoin chez l'homme de ce comportement. Est-ce un refuge, un moyen de faire face à son existence même ? Dans un système idéal de gouvernance organisationnelle, cette variable doit exister. Mais pourquoi ? A la manière de Nietzche, pourrions – nous nous le demander ? Pourquoi, selon Hegel, l'homme est-il un puissant ? Mots clés : pouvoir, organisation, pouvoir des dirigeants, pouvoir des dirigés, comportement organisationnel.
  • [hal-01265999] Моралът на мениджъра: социология за управляващи
    1 février 2016
    This is a lecture given by a researcher who spent his life watching companies. In my investigation, all the interviewed participate in the scientific debate and the questions worked are questions that matter them. I tried to understand how a factory, a workshop, an office, is able to survive and grow. Factories survival is linked to the mastering of the techniques and the economy and human and management. I observed successes and collapses. Success, I looked for explanatory laws, failures often let me in disarray. I saw how many executives and managers do not know what to do when everything goes wrong. So my lecture aims to fill a gap in the teaching of business schools who teach to manage for the benefit of corporate profitability, but do not teach managers how to protect themselves and others from the decisions they make. The first point attempts to show how the decision requires the autonomy of the manager. The second point shows that the decision comes when management knowledge is unable to cope with situation. The third point shows that in cases of management failures, managers are more likely to take bad decisions and get out of their own morality. Finally, the paper ends with a plea for managers to use all the freedom of action they have.
  • [hal-01629910] Picture-based persuasion in advertising: the impact of attractive pictures on verbal ad's content
    27 janvier 2021
    Purpose-The present study aims to further examine the persuasive effect of pictures in a print ad according to the recipient's ability to process the information and to observe to what extent the presence of a picture could negatively influence recipients' attitude toward the ad's verbal claim. Design/methodology/approach-Two studies were designed to manipulate the presence vs absence of an attractive/unattractive picture, the kind of verbal claims (affectively based vs rationally based) and the recipient's ability to process the ad (cognitive load vs no cognitive load). Findings-Main findings showed that the presence of an attractive picture elicited an unfavorable attitude toward the functional verbal claim when recipients were not cognitively charged. Furthermore, it proved to be a mediator of the influence of pictures on attitude toward the ad. The positive influence of an attractive picture on product evaluation and purchase intention was greater under a cognitive load but showed contrasting results for price perceptions. For the unattractive picture, cognitive load was found to be a moderator only when recipients had to infer the product price. Research limitations/implications-The present research emphasized the negative influence of attractive pictures on functional verbal claims and the moderating role of cognitive load on pictorial stimuli either acting as peripheral or central cues in the persuasive process. Practical implications-Practitioners may want to consider that an attractive picture in advertising is not always the best route for persuasion, especially when the verbal ad content emphasizes the product's properties. Originality/value-The present study provides new insights regarding the role of pictures in advertising persuasive effectiveness. Until now, no research had addressed the extent to which the presence of a picture could affect processing of an ad's verbal claims. Additionally, the present study expands research on persuasive communication and affirms the necessity of more intensively investigating the role of pictures in advertising under the rubric of information processing level.
  • [halshs-00649866] Tensiones sociales en China del Sur. ¿ Hacia una huelga général ?
    19 décembre 2011
    Mirando los actos y hablando con los diferentes actores (empresarios chinos y occidentales, obreros, poderos politicos, sindicalistas)
  • [halshs-00650022] La formation de la stratégie : la mise en boucle d'articulations duales
    2 avril 2013
    L'entreprise de services de réseau présente un ensemble de caractéristiques qui permet de discuter la dichotomie formulation/mise en œuvre de la stratégie. Cette dichotomie distingue très clairement la pensée, la réflexion stratégique le plus souvent réservées au top management, de l'action, la réalisation et l'exécution de cette bonne pensée par le personnel opérationnel, plus généralement située au pied de la pyramide. L'entreprise de services de réseau se caractérise par une sorte de siège administratif où les directions fonctionnelles sévissent, chargées de gérer, de fournir ressources et valeurs aux multiples sites dispersés sur le territoire qui distribuent les services de l'entreprise. Cette forme d'organisation étendue ou encore éclatée suggère une reconfiguration des fonctions des managers et des nouvelles formes d'apprentissage capables d'encourager et d'absorber les émergences, et de fait une nouvelle stratégisation. Cet article souhaite d'une part proposer une conceptualisation simplifiée de la formation de la stratégie des grandes entreprises de services, laquelle s'appuie sur une revue de la littérature et deux études de cas (Adecco et Gaz de France-Transport) et d'autre part, soumettre des leviers managériaux habilitant et contraignant ce processus de stratégisation.
  • [halshs-00958166] L'hypofirme, fabrique de projets hypermodernes
    11 mars 2014
    Les pratiques actuelles du projet sont plurielles. Certaines sont ancrées dans une modernité gestionnaire d'après guerre, d'autres sont issues du management frénétique, post-moderne, des années 80. Alors que nous serions dans les prémisses d'une société nouvelle, hypermoderne, émergent des pratiques du projet pensées en complexité. Cependant l'ensemble entre en collision et il n'est pas certain que ces pratiques nouvelles progressent tant les modes de pensée mécanistes persistent. La visite d'une petite entreprise suissesse, une hypofirme, qui invente sa propre forme de projet nous permettra d'entrevoir ce que pourront être ces nouvelles organisations à projets hypermodernes.
  • [hal-00731092] The design of TaCS: Applying social tagging to enhance learning
    12 mars 2015
    We describe a web-based educational platform relying on the use of tags as learning resources in a social context. Tags are user-generated keywords used to organise and improve access to online information resources. Social tagging refers to the practice of labelling or categorising resources in a shared online environment. Our platform, named tag-based collaborative system (TaCS), is a first attempt at implementing a recent theoretical framework specific to social tagging that defines learning and knowledge building as a co-evolution of cognitive and social systems. Within this framework, design choices have been made to support individual, social and collaborative learning processes. To illustrate the usability of TaCS, we describe an example of its integration in a real course during five weeks. Observed uses and opinions expressed by students tend to validate the implementation of the theoretical framework, and the value of TaCS as an educational platform.