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  • [halshs-00687924] Quand les individus et les collectifs sociaux sont mis en danger par le travail en projet
    24 mai 2018
    L'activité projet incarne dans une certaine littérature managériale le mythe de l'action heureuse. Investissez vous au travail ! Epanouissez vous en projet ! Mais le projet n'est-il pas aussi destructeur de sens, porteur de pathologies et de déstabilisations ? En entreprise, les projets sont devenus de véritables machines à exiger et à juger les individus. Bref, le " coté sombre " des projets existe. Cet article s'efforce d'en proposer une structuration provisoire en mobilisant la littérature managériale, embryonnaire sur le sujet, et de nombreux verbatims d'acteurs projets. Elle distingue trois catégories de risques et d'excès du mode projet : les effets sur l'individu de l'excès d'implication (1. ), les impacts du travail en projet sur les identités professionnelles et sur les modalités d'exercice des expertises (2. ) ainsi que sur les compétences et sur la cohérence du parcours de carrière (3. ).
  • [halshs-00649698] Stratégies multi-canal des producteurs dans la chaîne mondiale des agrumes à contre-saison
    23 mai 2018
    Il n'est pas tout de produire et de vendre à contre-saison des oranges produites sur les rives du fleuve Uruguay. Il faut encore gagner de l'argent dans l'opération. Or le producteur, on le sait, ne récupère pas tout ce que paie le consommateur final. De nombreux intermédiaires se situent entre lui et le consommateur, et chacun prélève sa dîme au passage. Mais comment se fait la répartition du prix de vente final entre les membres de la chaîne ? Là se trouve la véritable question. Cette répartition est déterminée par les acteurs qui contrôlent la chaîne de valeurs et, en fait, les jeux sont beaucoup plus ouverts qu'il n'y paraît. On observe que, dans cet espace d'au plus cinq cent kilomètres sur deux cent, coexistent au moins six formes différentes de gouvernance qui mettent les producteurs dans des situations très contrastées. Ce sont ces formes de gouvernance, et la manière dont elles se sont construites que nous nous proposons d'explorer dans cet article. Le résultat principal de cette recherche est d'avoir constaté que les producteurs les plus efficients -c'est-à-dire, à la fois plus résilients et plus innovateurs- ne se contentent pas de l'insertion dans un seul type de chaîne et qu'ils jouent sur plusieurs tableaux. Leur force vient précisément de leur aptitude à gérer dans le temps des arrangements complexes, variables et changeants de formes multiples de coordination.
  • [hal-01669916] Comparison of Clinical Presentations and Outcomes Between Patients With TGFBR2 and FBN1 Mutations in Marfan Syndrome and Related Disorders
    15 mai 2018
    mutations were recognized recently among patients with a Marfan-like phenotype. The associated clinical and prognostic spectra remain unclear. Methods and Results—Clinical features and outcomes of 71 patients with a TGFBR2 mutation (TGFBR2 group) were compared with 50 age-and sex-matched unaffected family members (control subjects) and 243 patients harboring FBN1 mutations (FBN1 group). Aortic dilatation was present in a similar proportion of patients in both the TGFBR2 and FBN1 groups (78% versus 79%, respectively) but was highly variable. The incidence and average age for thoracic aortic surgery (31% versus 27% and 3516 versus 3913 years, respectively) and aortic dissection (14% versus 10% and 3812 versus 399 years) were also similar in the 2 groups. Mitral valve involvement (myxomatous, prolapse, mitral regurgitation) was less frequent in the TGFBR2 than in the FBN1 group (all P0.05). Aortic dilatation, dissection, or sudden death was the index event leading to genetic diagnosis in 65% of families with TGFBR2 mutations, versus 32% with FBN1 mutations (P0.002). The rate of death was greater in TGFBR2 families before diagnosis but similar once the disease had been recognized. Most pregnancies were uneventful (without death or aortic dissection) in both TGFBR2 and FBN1 families (38 of 39 versus 213 of 217; P1). Seven patients (10%) with a TGFBR2 mutation fulfilled international criteria for Marfan syndrome, 3 of whom presented with features specific for Loeys-Dietz syndrome. Conclusions—Clinical outcomes appear similar between treated patients with TGFBR2 mutations and individuals with FBN1 mutations. Prognosis depends on clinical disease expression and treatment rather than simply the presence of a TGFBR2 gene mutation. (Circulation. 2009;120:2541-2549.)
  • [hal-00958240] Collectivités locales et Services numériques : intégration intercommunale et efficience budgétaire
    3 mai 2018
    Notre recherche se propose de décrire comment se construit un processus de pré-intégration de nouvelles villes dans une structure mutualisée de moyens, et de conseil, numériques. Nous ferons la description de ce processus depuis la phase de réflexion par les directions du SITIV et des villes nouvelles jusqu'à la phase de préparation à l'intégration administrative. Ainsi nous présenterons comment s'est construit une réflexion, un processus administratif, une analyse technique ainsi qu'une estimation budgétaire pour conduire cette pré-intégration. Les recueils de données empiriques ont été réalisés lors de trois étapes distinctes : " mutualiser pour réduire les coûts du numérique dans l'administration d'une ville et profiter de ce travail en commun pour étudier comment faire évoluer les ressources numériques des villes potentiellement entrantes " ; " mobiliser les décideurs, les élus des villes et les décisionnaires du syndicat " ; " lancer une démarche d'études de faisabilités de cette demande d'intégration" ; L'analyse longitudinale nous permet d'étudier comment se forme l'avant-projet, mais elle nous fait aussi apparaître les différentes séquences qui prépare la transformation organisationnelle du syndicat et des villes potentiellement entrantes dans le dispositif.
  • [hal-01150258] Reflection-in-Action Markers for Reflection-on-Action in Computer-Supported Collaborative Learning Settings
    3 mai 2018
    We describe an exploratory study on the use of markers set during a synchronous collaborative interaction (reflection-in-action) for later construction of reflection reports upon the collaboration that occurred (reflection-on-action). During two sessions, pairs of students used the Visu videoconferencing tool for synchronous interaction and marker setting (positive, negative or free) and then individual report building on the interaction (using markers or not). A quantitative descriptive analysis was conducted on the markers put in action, on their use to reflect on action and on the reflection categories of the sentences in these reports. Results show that the students (1) used the markers equally as a note-taking and reflection means during the interaction, (2) used mainly positive markers both to reflect in and on action; (3) paid more attention in identifying what worked in their interaction (conservative direction) rather than in planning on how to improve their group work (progressive direction); (4) used mainly their own markers to reflect on action, with an increase in the use of their partners' markers in the second reflection reports; (5) reflected mainly on their partner in the first reflection reports and more on themselves in the second reports to justify themselves and to express their satisfaction.
  • [halshs-00728493] Une singularité dans l'aide à la décision : le cas de la Liaison 16
    3 mai 2018
    Cet article se penche sur un type particulier de Système d'Aide à la Décision (SAD), les systèmes d'aide à la décision centrés réseaux, et pose la question de ses effets sur la créativité des décideurs lorsqu'ils sont confrontés à des situations extrêmes. Une étude de cas exploratoire, s'intéressant aux potentialités créatives d'un SAD militaire centré réseaux, est développée. Il s'agit d'étudier les effets d'une liaison de données tactiques appelée Liaison 16 sur la créativité de ses usagers, en l'occurrence des pilotes de chasse sur Rafale. Le corpus des données de terrain a été construit par triangulation de 33 entretiens individuels, d'observations non participatives ainsi que d'archives et de rapports officiels. L'analyse des résultats suggère que ce système d'aide à la décision favorise la créativité, bien qu'il n'ait pas été conçu en ce sens. L'émergence de créativité résulte de la combinaison entre les caractéristiques de flexibilité du système tout en respectant des règles strictes, l'intégration de ce système dans un processus organisationnel et les capacités intrinsèques des utilisateurs.
  • [halshs-01337216] Drivers and barriers to pre-adoption of strategic scanning information systems in the context of sustainable supply chain
    24 avril 2018
    This research is reporting on the pre-adoption of Strategic Scanning (S.Scan) information systems (IS). More specifically, it relates to the pre-adoption phase, that is, the emergence of the idea of such a system and the evaluation of its need for the organization, upstream of any technological consideration. The research question is the following: what are the drivers and barriers that influence the pre-adoption of a S.Scan IS? The objective of this research is to extend knowledge on a subject that has received little attention from the scholars. Research's originality relies on the use of isomorphic processes from neo-institutional framework to study pre-adoption in the field of S.Scan. On the basis of a multi-method research combining qualitative and quantitative exploratory studies in the specific field of sustainable supply chains (SSC), our results highlight 31 drivers and barriers to pre-adoption of S.Scan IS, ten of which have not been identified before, and five types of pressures. They therefore suggest that pre-adoption of S.Scan IS can be subject to both functional and institutional pressures. It can be driven either by competitiveness or conformism pressures, and hindered by performance objectives or lack of coercive pressures. Finally, these results put a question mark about the understanding of the strategic dimension of S.Scan IS by organisations, and the government's role and its responsibility for promoting SSC initiatives and for the adoption of S.Scan IS on this issue.
  • [hal-01615439] Améliorer la proposition de valeur d'un business model via la simulation mentale : le cas des produits technologiques innovants
    24 avril 2018
    Concevoir un business model basé sur un produit technologique innovant n'est pas aisé, car ce type de produit peut impliquer des coûts d'apprentissage élevés qui engendrent des freins à l'achat et à l'adoption future du produit. L'enjeu stratégique réside alors dans la conception de la proposition de valeur et dans l'anticipation des freins à l'engagement du consommateur, ce qui reste un défi. A l'aide d'une étude qualitative et d'une étude expérimentale, nous montrons que la simulation mentale améliore les prévisions de l'engagement du consommateur et ainsi la conception du business model.
  • [hal-01130945] A Multiplayer Learning Game based on Mixed Reality to Enhance Awareness on Archaeology
    19 avril 2018
    Our research deals with the development of a new type of game-based learning environment: (M)MORPG based on mixed reality, applied in the archaeological domain. In this paper, we propose a learning scenario that enhances players' motivation thanks to individual, collaborative and social activities and that offers a continuous experience between the virtual environment and real places (archaeological sites, museum). After describing the challenge to a rich multidisciplinary approach involving both computer scientists and archaeologists, we present two types of game: multiplayer online role-playing games and mixed reality games. We build on the specificities of these games to make the design choices described in the paper. We also present three modular features we have developed to support independently three activities of the scenario. The proposed approach aims at raising awareness among people on the scientific approach in Archaeology, by providing them information in the virtual environment and encouraging them to go on real sites. We finally discuss the issues raised by this work, such as the tensions between the perceived individual, team and community utilities, as well as the choice of the entering point in the learning scenario (real or virtual) for the players' involvement in the game.
  • [hal-01131205] Defining Engagement and Characterizing Engaged-Behaviors in Digital Gaming
    19 avril 2018
    Background. Although the analysis of engagement is crucial for digital entertainment or learning games, the concept of players' or learners' engagement is still confusing. Indeed, in digital games research, several concepts referring to the idea of engagement such as immersion, involvement, presence, and flow are used. Also, while the characterization of engaged-behaviors may be useful for designers or teachers in assessing players' or learners' engagement, the nature and the scope of these behaviors are still unclear. Aim. In this article, based on a multidisciplinary state of the art on the concept of engagement, we define and delineate the concepts related to digital gaming engagement. Results. We characterize engaged-behaviors by identifying four types of engagement: environmental, social, self, and action. We thus refine, disambiguate, and characterize the concepts of engagement and engaged-behaviors. This work therefore constitutes an effective support for analyzing, designing, assessing, and personalizing engaging activities in digital games.





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